Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran MS Glow Kepada Konsumen Melalui Instagram dalam Meningkatkan Brand Awareness

Authors

  • Tri Ruwanti Bela Nirwana Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Hamidah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Muslimin Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.47134/pssh.v1i4.189

Keywords:

Brand Awareness, Marketing Communication Strategy

Abstract

Communication strategies in marketing can help consumer interest which will have an impact on increasing sales and good brand awareness. The aim of this research is to find out how Ms Glow's marketing communication strategies and supporting and inhibiting factors to consumers via Instagram increase brand awareness. This research uses descriptive qualitative methods, collecting data through observation, interviews and documentation. In this research, IMC (Integrated Marketing Communication) theory is used. The research results show that MS Glow Distributor Palembang carries out a marketing communication strategy in building brand awareness, there are marketing communication elements, namely: (1) MS Glow Distributor Palembang carries out promotions using five promotion mixes in integrated marketing communications, namely Advertising, Sales Promotion (Sales). Promotion), Direct Marketing, Personal Selling, Public Relations. (2) Supporting factors for MS Glow in increasing brand awareness, namely: endorsing, providing testimonials on product use, and the role of reels and live Instagram features. Meanwhile, the inhibiting factor for MS Glow Palembang distributors in increasing brand awareness is the large number of people who sell products below normal prices

References

Abubakar, Rusydi. (2018). Manajemen Pemasaran. Bandung: Alfabeta.

Afandi, J. P. S., Sherley, V., & Wisely Liang. (2021). Pengaruh Endorsement Influencer Instagram Terhadap Keputusan Pembelian Pada Generasi Z. Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 5(1).

Ariesandy, P., & Zuliestiana, D. A. (2019). Pengaruh Social Media Marketing Melalui Instagram Terhadap Minat Beli Konsumen Ladyfameshop. E-Proceeding Of Management, 6(2).

Buana, A. W., Nur Azizah, R., & Lusyane Margaretha. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Waroeng Ss Dalam Meningkatkan Brand Awareness Konsumen Melalui Instagram. JRK (Jurnal Riset Komunikasi), 11(1).

Cangara, H. (2014). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Cangara, H. (2019). Pengantar Ilmu Komunikasi, 4th edn. Depok: Rajawali Pers.

Eliasari, P. R. A., & Sukaatmadja, I. P. G. (2017). Pengaruh Brand Awareness Terhadap Purchase Intention Dimediasi Oleh Perceived Quality Dan Brand Loyalty. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 6(12).

Fachrozie, R., et al. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Memasuki Pemasaran Global (Studi Kasus : Ms Glow). Bussman Journal : Indonesian Journal of Business and Management, 3(1).

Fariastuti, I., & Abdul Azis, M. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran One FourThree.Co DI. Jurnal Pustaka Komunikasi, 2(1).

Firmansyah, M. A. (2020). Buku Komunikasi Pemasaran.

Harahap, D. A. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Ponsel Merek Samsung. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 7(3).

Hartono, H. (2021). Analisis Pengaruh Pemasaran Media Sosial Terhadap Brand Awareness Co.White. Performa, 4(6).

Hermawan, A. (2012). Komunikasi Pemasaran. Malang: Erlangga.

Ismi, N. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran Syariah Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kabupaten Pangkep.

Julianto, E. T. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran Media Sosial (Instagram) Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Lokal Compass Dengan Minat Beli Sebagai Mediasi. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(4).

Karsadi. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kasmir. (2014). Kewirausahaan. Jakarta: Rajawali Pers.

Kotler, P., Amstrong, G., & Lingkup Pembahasan Komunikasi Pemasaran Terpadu. (2001). Jakarta: Erlangga.

Kussudyarsana, & Rejeki, L. (2020). Pengaruh Media Sosial Online Dan Media Promosi Offline Terhadap Pemilihan Merek Produk Skincare Dan Klinik Kecantikan. Jurnal Manajemen Dayasaing, 22(1).

Lengkey, L. M. E., Kawengian, D., & Marentek, E. M. (2012). Peranan Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Pengguna Iklan Di Harian Komentar Manado. Acta Diurna Komunikasi, III(3).

Maharani, D., & Yuliasari, I. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran PT Global Digital Niaga Dalam Meningkatkan Brand Awareness Melalui Instagram @blibli.Com. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2).

Mahardika Rohmadani Dwi. (2017). Strategi Komunikasi antar perguruan pencak silat dalam membangun persahabatan: analisis deskriptif pada perguruan pencak silat SH Winongo di Kabupaten Madiun, Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Ngalimun. (2021). Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Pratama, P. S. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Kecantikan Ms Glow Skincare Cabang Medan. Medan: Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Pritandhari, M., Siswandari, & Riani, A. L. (2014). Strategi Integrated Marketing Communication (Imc) Untuk Meningkatkan Loyalitas Anggota Bmt Amanah Ummah Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 1(2).

Roudhonah. (2019). Ilmu Komunikasi. Depok: Rajawali Pers.

Simamora, A. K. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Dan Brand Awareness Terhadap Minat Beli Produk Skincare MS Glow Pada Generasi Milenial. Skripsi.

Shimp, T. A. (2020). Komunikasi Pemasaran Terpadu dalam Periklanan dan Promosi, Edisi 8. Jakarta: Salemba Empat.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Tianingrum, R., & Sopiany, H. N. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Downloads

Published

2024-01-22

How to Cite

Nirwana, T. R. B., Hamidah, & Muslimin. (2024). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran MS Glow Kepada Konsumen Melalui Instagram dalam Meningkatkan Brand Awareness. Pubmedia Social Sciences and Humanities, 1(4), 14. https://doi.org/10.47134/pssh.v1i4.189

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.