Strategi Komunikasi Kepala Dusun Dalam Mengembangkan Kreativitas dalam Bidang Olahraga Sepak Bola pada Remaja Desa Margorukun Dusun Telagarja Kabupaten Banyuasin

Authors

  • Dzikri Nurhidayati Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Mohd. Aji Isnaini Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Selvia Assoburu Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.47134/pssh.v1i3.181

Keywords:

Communication Strategy, Creativity, Football, Teenagers

Abstract

This research aims to examine the communication strategies used by the Village Head in developing youth creativity in the sport of football. This research was carried out using a qualitative approach and in-depth interview methods with Village Heads, coaches and youth participants in the football program. The research results show that there are several communication strategies used by the Hamlet Head, including providing adequate facilities and infrastructure, facilitating training activities, and providing moral and motivational support to teenagers. Apart from that, the Hamlet Head also utilizes social media platforms to facilitate communication and coordination between various related parties. In the context of developing creativity, it was found that the communication strategies used by the Hamlet Head were able to motivate teenagers to develop technical and tactical skills in the sport of football. Apart from that, positive interactions between the Village Head, coaches and teenagers also make a significant contribution to improving performance and competitive spirit in this field. This research provides an important contribution to understanding the important role of the Village Head in developing youth creativity in the sport of football through effective communication strategies. Practical implications of this research include the implementation of more planned and focused communication strategies to support the development of sports talent at the local level.

References

Abdul, M. (2003). Perencanaan Anggaran Kinerja, Memangkas Inefisiensi, Anggaran Daerah. Bandung: Samawa Center.

Adi, J. (2020). Pengembangan Kreativitas Remaja Melalui Bimbingan Kelompok Dan Bimbingan Agama Di Balai Sosial Bina Remaja. (Skripsi Universitas Islam Negri Mataram, Mataram).

Ahmad, M. (2022). Strategi Komunikasi Kepala Desa dalam Meningkatkan Produktivitas Aparatur Desa Di Desa Batujai Kecamatan Praya Barat Kabupaten Lombok Tengah. (Skripsi, Universitas Negeri Mataram, Mataram).

Almas, H. A. H., Rupaida, R., & Wildan, A. (2020). Upaya Mengembangkan Kreativitas Remaja. Majalengka, Jawa Barat: Universitas Majalengka.

Amiru, W. F., Fuad, M. N. (2022). Komunikasi, Koordinasi Dan Kerjasama Dalam Game Kompetitif Mobile Legend. Jurnal. Syntax Literate, 7(5), Mei 2022.

Anwar, A. (2016). Strategi Komunikasi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Basir, R. U., & Nayono, A. (2022). Komunikasi Untuk Pemeliharaan Hubungan Pertemanan Antara “Gamers Online”. Jurnal Interaksi Online, 10(2), 2022.

Christianto, C. T. (2015). Hambatan Komunikasi dalam Aktivitas Bimbingan Belajar antara Tutor dengan Anak kelas V SD di Bantaran Sungai Kalimas Surabaya. Jurnal Komunikasi Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Petra, 3(2).

Dewi, S., & Suci, L. S. (2020). Strategi Komunikasi dalam diplomasi kemanusiaan. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Djam’ah, S. (2014). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabert.

Effendy, U. O. (2009). Ilmu Komunikasi Teori Dan Praktek. Bandung: PT Remaja. Rosdakarya.

Emzim. (2014). Metodelogi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Bandung: Alfabert.

Heryanti. (2019). Produktivitas Kerja Aparatur Desa di Desa Utama Kecamatan Cijenungjing Kabupaten Ciamis. (Skripsi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Galuh Ciamis, Ciamis).

Husein, U. (2007). Metode Penelitian Untuk Skripsi Dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Iman, R. N., & Dadan. (2020). Strategi Komunikasi Kepala Desa Dalam Meningkatkan Kesadaran Bergotong Royong. (Jurnal Astar Unisa, Kuningan Jawa Barat, 1(2)).

Irma, S. A. (2020). Strategi Komunikasi Interpersonal Kepala Desa Dalam Menyosialisasikan Bantuan Sosial Kepada Masyarakat Di Tengah Pandemi Covid-19 Di Desa Sei Rotan. (Skripsi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Johorejo. (2023). Mengenal istilah lain Dusun, desa dan kecamatan, kabupaten Kendal, provinsi Jawa Tengah, 01 Mei 2023.

Liliweri, A. (2011). Komunikasi: Serba Ada Serba Makna. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mohammad, A., & Muhammad, A. (2011). Psikologi Remaja. Jakarta: PT. Bumi Askara.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhammad, A. (2006). Psikologi Remaja. Bandung: Pustaka Setia.

Mulyana, D. (2015). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nasikhah, D. U. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Obyek Wisata Madiun Umbul Square Dalam Meningkatkan Pengunjung Pada Tahun 2019. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Nasution. (2003). Metodelogi Penelitian Naturalistik. Bandung: Tarsito.

Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru: Pengawas SMA Dinas Pendidikan Kota Yogyakarta, November 2014.

Roudhonah. (2019). Ilmu komunikasi. Depok: Rajawali Pres.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif Dan R&D. Bandung: Alfabert.

Suharsimi, A. (2002). Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharsimi, A. (2009). Manejemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Suryadi, E. (2018). Strategi Komunikasi Sebuah Analisi Teori Dan Praktis Di Era Global. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-01-14

How to Cite

Nurhidayati, D. ., Isnaini, M. A., & Assoburu, S. (2024). Strategi Komunikasi Kepala Dusun Dalam Mengembangkan Kreativitas dalam Bidang Olahraga Sepak Bola pada Remaja Desa Margorukun Dusun Telagarja Kabupaten Banyuasin. Pubmedia Social Sciences and Humanities, 1(3), 14. https://doi.org/10.47134/pssh.v1i3.181

Issue

Section

Articles

Categories