Realitas Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Media Sosial TikTok Mahasiswa

Authors

  • Shinta Laura Dewani Universitas Terbuka
  • Sesy Briliana Presida Universitas Brawijaya
  • Agung Faizs Saputra Universitas Brawijaya
  • Cahya Soviyah Putri Universitas Brawijaya

DOI:

https://doi.org/10.47134/pssh.v1i3.165

Keywords:

indonesian language, social media, student, TikTok

Abstract

This study aimed to investigate how the TikTok social media platform influences the development of Indonesian language among students, the role of TikTok in shaping language subcultures in campus communities, and the potential negative impacts of students' language use on TikTok. The study used a qualitative descriptive approach with a case study design. Data were collected through observation, interviews, and open-ended questionnaires. The results of the study showed that TikTok can be a positive force for language development, as it can encourage creativity, self-expression, and the use of new terms and phrases. However, TikTok can also have negative impacts, such as the use of offensive language, the loss of linguistic authenticity, and the creation of a poor digital footprint.

References

Abidin, J., & Fahmi, I. (2018). Media Sosial dalam Mempengaruhi perilaku Keberagamaan Siswa dan solusinya melalui Pendidikan Agama Islam. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(02).

Adra’i, N. P. (2023). Strategi Komunikasi Dakwah Husain Basyaiban Melalui Media Sosial Tiktok @Basyasman00. An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam, 14(2), 131–138. https://doi.org/10.34001/an-nida.v14i2.3969

Aliah, A. R. H., & Nurfazri, M. (2023). TikTok as a Media for Self-Existence among Gen Z in the Middle of the Covid-19 Pandemic. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 4(1), 51–68. https://doi.org/10.23917/sosial.v4i1.1706

Amelia, M. R., Hasanah, S. U., & Kartikasari, R. D. (2023). Ragam Bahasa Remaja Dalam Media Sosial Tiktok; Kajian Sosiolinguistik. PROSIDING SAMASTA.

Amrina, T. N., Mufidah, Z., Azmi, Z. K., & Suryandari, M. (2023). Respon Mahasiswa Iai Al-Aziz Dalam Menanggapi Konten Dakwah Islam di Media Sosial Tiktok. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 1(1), 87–112. https://doi.org/10.59246/aladalah.v1i1.152

Anindya, W. D., & Rondang, V. N. (2021). Bentuk Kata Ragam Bahasa Gaul di Kalangan Pengguna Media Sosial instagram. Prasasti, Journal of Linguistics (PJL), 6(1).

Armavillia, & Elma, K. (2023). Negara Dengan Pengguna TikTok Terbanyak 2023, Indonesia Peringkat 2. https://data.goodstats.id/

Bakistuta, E. T., & Abduh, M. (2023). Dampak Media Sosial Tiktok Terhadap Tindak Tutur Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1201–1217. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6243

Hulinggi, M., & Mohamad, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi TikTok pada Materi Pengetahuan Dasar Geografi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(3), 913. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.899

Mana, L. H. A. (2021). Respon Siswa terhadap Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(4), 418–429.

Martono, S., & Budiarjo, H. (2021). Analisis Efektivitas Iklan Lembaga Pendidikan Tinggi Melalui Media Sosial Tiktok Dengan Pendekatan Epic Model. Sebatik, 25(1), 9–18. https://doi.org/10.46984/sebatik.v25i1.1173

Nauvalia, N., & Setiawan, I. (2022). Peran Media “Tik Tok” dalam Memperkenalkan Budaya Bahasa Indonesia. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 6(1), 126–138.

Nisa, S., Gutji, N., & Sekonda, F. A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok terhadap Tingkat Interaksi Sosial Siswa Kelas VII di SMP Negeri 17 Kota Jambi. Journal on Education, 5(2), 2947–2954. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.945

Nurul, D. P., & Mayong, M. (2022). Krisis Kesantunan Berbahasa Dalam Kolom Komentar Media Sosial Tiktok. BISAI: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 1(1), 39–47. https://doi.org/10.30862/bisai.v1i1.28

Penggunaan Aplikasi Tik Tok Terhadap, P., Nur Muhtar, I., & Rahman, A. (2023). The Effect of Using the Tik Tok Application on Student Behavior at the University. 3(5), 226–233.

Pratama, S., & Muchlis, M. (2020). Pengaruh Aplikasi Tik Tok terhadap Ekspresi Komunikasi Mahasiswa Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Ampel Surabaya Tahun 2020. INCARE, International Journal of Educational Resources, 1(2), 102–115.

Puspitasari, W., & Fikry, Z. (2023). Kontribusi Kontrol Diri terhadap Kecanduan Media Sosial Tiktok pada Remaja di Kabupaten Bekasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 13958–13964. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.8611

Putri, E. M., & Febriana, P. (2023). Tiktok New Media Analysis as Personal Branding (Qualitative Description Study On Tiktok Account @Vmuliana). Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. https://doi.org/10.21070/ups.385

Ritonga, P. (2009). Bahasa Indonesia Praktis. Medan, BARTONG JAYA.

Rosida, N. (2018). Pengaruh Media Jejaring Sosial terhadap Penggunaan Gaya Bahasa Gaul Pada Siswa Kelas Xi SMA Muhammadiyah 1 Unismuh Makassar. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis UNM Ke 57, 243–251.

Sarli, S. (2023). Analisis penggunaan gaya bahasa sarkasme netizen di media sosial tiktok. KNOWLEDGE: Jurnal Inovasi Hasil Penelitian dan Pengembangan, 3(1), 84–92. https://doi.org/10.51878/knowledge.v3i1.2191

Setianingsih, F. E., & Aziz, F. (2022). Pengaruh Media Sosial Marketing Tiktok Terhadap Minat Beli Online di Shopee. Jurnal Administrasi Bisnis, 11(2), 25–34. https://doi.org/10.14710/jab.v11i2.42602

Supratman, S. H., Khuza’I, R., & Suhendi, H. (2022). Efektivitas Dakwah Melalui Media Sosial Tiktok dalam Meningkatkan Nilai-Nilai Keberagamaan. In Bandung Conference Series: Islamic Broadcast Communication, 2(1). https://doi.org/10.29313/bcsibc.v2i1.1273

Virginia, D. A., & Ahmadi. (2023). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Personal Branding Mahasiswa STIKOM InterStudi Angkatan 2018. In Bandung Conference Series: Communication Management, 3(3), 923–931. https://doi.org/10.29313/bcscm.v3i3.9602

Wati, P. K. (2022). Dampak “TikTok” pada Kemampuan Berkomunikasi Siswa. CERDAS-Jurnal Pendidikan, 1(2), 33–42.

Yulianti, H. (2023). Analisis Ragam Bahasa Gaul Yang Digunakan Remaja Milenial Pada Komentar Di Media Sosial TikTok. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(2), 117–131.

Downloads

Published

2024-01-06

How to Cite

Dewani, S. L., Presida, S. B., Saputra, A. F., & Putri, C. S. (2024). Realitas Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Media Sosial TikTok Mahasiswa. Pubmedia Social Sciences and Humanities, 1(3), 14. https://doi.org/10.47134/pssh.v1i3.165

Issue

Section

Articles

Categories