Efektivitas dan Kualitas Informasi Konten Youtube Justinus Lhaksana Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Subscribers Pada Review Hasil Kualifikasi Piala Dunia 2026 Fase Grup

Authors

  • Muhammad Rahmandhito Wiratama Universitas Gunadarma
  • Emilianshah Banowo Universitas Gunadarma

DOI:

https://doi.org/10.47134/pssh.v2i3.348

Keywords:

Communication, Effectiveness, Information Quality, Fulfillment of Information Needs

Abstract

A process where the communicator wants to give a message to the communicant and the communicant gives reciprocity to the message given by the communicator is Communication. Justinus Lhaksana's content utilizes the YouTube platform to present relevant information regarding the 2026 World Cup group phase qualifications. The result is to see the effectiveness and quality of YouTube content. The aim of this research is to determine and analyze the effectiveness and quality of the information provided by Justinus Lhaksana towards fulfilling information needs in reviewing the results of the 2026 World Cup qualifying group phase. In the research conducted, researchers used quantitative methods. Quantitative methods are a way to test a particular theory by examining the relationship between variables. Justinus Lhaksana in fulfilling customer information needs in reviewing the results of the 2026 World Cup qualifying group phase. From this research, the results show that there is an influence between effectiveness (X1) and information quality (X2) on fulfilling information needs (Y) of 50.2%, and the rest is influenced by other variables.

References

Affandi, N. (2019). Efektivitas Public Speaking Pada Pelajar Sekolah Menengah Atas Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Di Depan Umum. Skripsi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, 13.

AGUSNIA, D. L. (2020). Peranan Laporan Biaya Kualitas Dalam Perencanaan Dan Pengendalian Kualitas Produk (Studi Kasus Pada Pr. Sumber Aulia). Jurnal Penelitian.http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PENELITIAN_IPTEKS/article/view/562%0Ahttp://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PENELITIAN_IPTEKS/article/viewFile/562/442

Amarin, S., & Wijaksana, T. I. (2021). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Pengguna Aplikasi Berrybenka di Kota Bandung). Business Management Analysis Journal (BMAJ), 4(1), 37–52. https://doi.org/10.24176/bmaj.v4i1.6001

Annisa, D., & Putra, A. (2023). The Influence Of Communication Effectiveness Through The Celoe Learning Management System On The Learning Interest Of Telkom University Students. COSTING:Journal of Economic, Business and Accounting, 6(2), 1535–1546.

Anwar, A. (2021). Peran Daai Tv Dalam Menyiarkan Program Keislaman (Analisis Terhadap Acara Harmoni Ramadhan) (Vol. 4, Issue 1).

Ardianto, dan Erdinaya, 2007, Komunikasi massa suatu pengantar, Bandung: Simbiosa rekatama Media.

Arikunto, Suharsimi. 2016. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Balaka, M. Y. (2022). Metode penelitian Kuantitatif. Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif, 1, 130.

Desthania, F. (2022). Efektivitas Konten Dan Intensitas Penggunaan Media Sosial

Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi ke-8. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gushevinalti, G., Suminar, P., & Sunaryanto, H. (2020). Transformasi Karakteristik Komunikasi Di Era Konvergensi Media. Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 6(01), 083. https://doi.org/10.30813/bricolage.v6i01.2069

Instagram @Balikpapanku Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers Di Balikpapan. Fakultas Psikologi Dan Ilmu Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia Yogyakarta, 8.5.2017, 2003–2005. https://dataindonesia.id/sektor-riil/detail/angka-konsumsi-ikan-ri-naik-jadi-5648-kgkapita-pada-2022

Ivana, R., & Kurniawati, D. (2023). Komunikasi Efektif Dengan Pendekatan Psikologi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 351–363.

K.Y.S. Putri, W. H. (2020). Efektivitas Komunikasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mahasiswa Ilmu Komunikai Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2018. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 24–35. https://doi.org/10.35326/medialog.v3i2.639

Kustiawan, W., Siregar, F. K., Alwiyah, S., Lubis, R. A., Gaja, F. Z., Pakpahan, N. S., & Hayati, N. (2022). Komunikasi Massa. Journal Analytica Islamica, 11(1), 134. https://doi.org/10.30829/jai.v11i1.11923

Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Tombatu Timur Kabupaten Minasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1), 2.

Maulani, S. P. (2022). Persepsi anggota polisi terhadap pemenuhan kebutuhan informasi di perpustakaan polda aceh. (Doctoral Dissertation, UIN AR-RANIRY).

Meylani, E., Waleleng, G. J., & Kalangi, J. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Halodoc terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Kesehatan di Kelurahan Paniki Bawah Kecamatan Mapanget Kota Manado. Acta Diurna Komunikasi, 3(4), 1–8. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/35849

Nadie, Lahyanto. 2019. Media Massa dan Pasar Modal. Jakarta: Pustaka Kaji

Nasrulullah, R. 2015. Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Nopianah. (2019). Efektivitas Komunikasi Website Tripriau.Com Sebagai Media Informasi Pariwisata Bagi Komunitas My Trip My Adventure Regional Provinsi Riau. Jom Fisip, 6(1), 1–12. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/download/22851/22118

Nurbaiti, N., & Alfarisyi, M. F. (2023). Sejarah Internet di Indonesia. JIKEM: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 3(2), 2336–2344. https://ummaspul.e-journal.id/JKM/article/view/5985

Nurudin. 2014. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Palupi, R., Irhamdhika, G., & Medianti, U. S. (2023). Karakteristik Komunikasi Media Massa Pada Era Reformasi. J-Ika, 10(1), 1–9. https://doi.org/10.31294/kom.v10i1.13762

Pratama, A. (2019). Pengaruh Youtube Advertising Terhadap Respons Konsumen. Inter Community: Journal of Communication Empowerment, 1(1), 16–30. https://doi.org/10.33376/ic.v1i1.354

Rakhmaniar. (2021). Strategi Komunikasi Kesehatan Penanganan Covid-19.4(1), 6.

Ruslan, R. 2013. Metode Penelitian Komunikasi Dan Public Relations, Jakarta: Raja Grafido Persada

Samatan, N. 2017. Riset Komunikasi I. Jakarta: Penerbit Gunadarma.

Siregar, S. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Sulistiawati, N. T. (2023). Efektivitas Program Terminal Parkir Elektronik (Tpe) Di Kota Bandung (Studi Kasus : Jalan Otto Iskandar Dinata). 1–23.

Suriati.(2022).KOMUNIKASI (Cetakan Pe). Akademia Pustaka. https://repository.uiad.ac.id/id/eprint/757/1/Pengantar Ilmu Komunikasi BUKU AJAR 2022.pdf

Suriati. 2022. KOMUNIKASI (Cetakan Pe). Akademia Pustaka.

Wardani, R., & Nuraflah, C. A. (2022). Efektivitas Media Komunikasi Dalam Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Universitas Dharmawangsa E-mail : Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 7, 45–58.

Downloads

Published

2025-02-11

How to Cite

Rahmandhito Wiratama, M., & Emilianshah Banowo. (2025). Efektivitas dan Kualitas Informasi Konten Youtube Justinus Lhaksana Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Subscribers Pada Review Hasil Kualifikasi Piala Dunia 2026 Fase Grup. Pubmedia Social Sciences and Humanities, 2(3), 12. https://doi.org/10.47134/pssh.v2i3.348

Issue

Section

Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.