Perbandingan Pemahaman Konsep Fisika Dasar Berdasarkan Jalur Masuk Mahasiswa Departemen Pendidikan Fisika

Authors

  • Eka Putri Prasetyani Universitas Negeri Yogyakarta
  • Siti Aminah Zahrotun Nisa' Universitas Negeri Yogyakarta
  • Bayu Setiaji Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.47134/pslse.v1i1.162

Keywords:

Understanding , Concepts, Kinematics, Entry Paths

Abstract

Students' understanding of Basic Physics concepts regarding Kinematics has different levels of understanding according to the entry route. This research aims to determine the comparison of understanding of Basic Physics concepts regarding Kinematics based on student entry points at the Department of Physics Education. The type of research used is experimental research. The sample used was 34 undergraduate students majoring in Physics Education who were chosen randomly. The research instrument used was a questionnaire with four multiple choice questions. Data collection techniques use Google Forms which are shared in class groups. The data obtained were analyzed using CRI (Certainty of Response Index) and Analysis of Variance (ANOVA). The research results show that there are differences in understanding of Basic Physics concepts based on entry route

References

Andriani, E., Harijanto, A., Program, M., Pendidikan, S. (2015). Remedi Miskonsepsi Beberapa Konsep Listrik Dinamis Pada Siswa SMA Melalui Simulasi PhET Disertai LKS. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(24), 362-269. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/download/1432/1174/

Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran, Bandung: PT. Remaja Ani. 2011. Strategi Belajar Mega.

Aufschnaiter, C., & Rogge, C. (2010). Misconceptions or missing conceptions? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 6(1), 3-18. https://doi.org/10.12973/ejmste/75223

Azizah, N. H., & Kusairi, S. (2022). Bagaimana Perbandingan Penguasaan Konsep Siswa Smp Dan Sma Pada Materi Listrik Arus Searah. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 191-200.

Azizah, Z., Taqwa, M. R. A., Assalam, I. T. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Menggunakan Instrumen Berbantuan QUIZIZZ. EduSains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 8(2),1-11.

Dessy, M. (2013). Hubungan Kesiapan Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1).

Didik, L. A., Wahyudi, M., Kafrawi, M. (2020). Identifikasi Miskonsepsi dan Tingkat Pemahaman Mahasiswa Tadris Fisika Pada Materi Listrik Dinamis Menggunakan 3-Tier Diagnostic Test. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 128. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.9911

Docktor, J. L., & Mestre, J. P. (2010). A Synthesis of Discipline Based Education Research in Physics, NRC study on the status, Contributions, and Future Directions of Discipline Based Education Research. 1-148.

Elisa, Mardiyah, A., Ariaji, R. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Dan Aktivitas Mahasiswa Melalui Phet Simulation. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 1(1), 15-20.

Fitiraningrum, A. M., Sarwi, Astuti, B. (2017). Penerapan Instrumen Three-Tier Test Untuk Mengidentifikasi Siswa SMA Pada Materi Kesetimbangan Benda Tegar. Jurnal Phenomenon, 7(2), 88-98. https://doi.org/10.21580/phen.2017.7.2.1118

Gunawan, I., Suraya, S. N., Tryanasari. (2012). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kritis Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Konsep Sains II Prodi PGSD IKIP PGRI MADIUN, Premiere Education: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 4(1).

Hedge, B., & Meera, B. (2012). How do they solve it? An insight into the learner’s approach to the mechanism of physics problem solving. Physics Education Reseach, 010109, 1-9. https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.8.010109

Ikbal, M. S., Nurhayati, Ahmad, Y. (2018). Pengaruh Metode Guided Inquiry Dan Pengetahuan Operasi Dasar Matematika Dalam Praktikum Fisika Dasar Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Mahasiswa Pendidikan Fisika Uin Alauddin Makassar, Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 11(1), 19-36.

Jalur Seleksi (2023). Diakses dari www.pmb.uny.ac.id pada tanggal 11 Desember 2023 pukul 11.00 WIB.

Jusriana, A., Sulasteri, S., Astuti, N. (2022). Perbandingan Pemahaman Konsep Fisika Dasar Jalur Masuk Perguruan Tinggi Pada Program Studi Pendidikan Fisika Uin Alauddin Makassar, Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 10(2), 81-87.

Mustofa, Z., Sutopa, Mufti, N. (2016). Pemahaman Konsep Siswa SMA Tentang Usaha dan Energi Mekanik. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, 1, 519-528.

Nadhor, N., & Taqwa, M. R. A. (2020). Pemahaman Konsep Kinematika Mahasiswa Calon Guru Fisika: Ditinjau dari Level Pemahaman dan Teori Resource. Journal of Science Education, 4(3), 82-90.

Nurlina & Riskawati. (2017). Fisika Dasar I, Sulawesi: LPP Unismuh Makasar.

Nurjamilah, Nurul Fitriyah, S., Komariyah, L. (2017). Penggunaan Instrumen Ordered Multipe Choice (OMC) Untuk Menilai Pemahaman Konsep Usaha dan Energi Dengan Model Pembelajaran Discovery di SMAN 1 Long Kali. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 241-253.

Nurwahidah, I. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Gerak dan Gaya Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(1), 93-100. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.151

Pramudia, R. P., & Agustin, A. (2018). Pemahaman Konsep Fisika Pada Materi Termodinamika Mahasiswa Pendidikan Fisika Melalui Representasi Grafis. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 3(1), 8-14.

Richi N, N. (2017). Perbedaan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning Dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Cabri 3d Di Kelas Viii Smp Negeri 27 Medan Ta 2016/2017. Unimed.

Rivaldo, L., Taqwa, M. R. A., Faizah, R. (2019). Identifikasi Pemahaman Konsep Usaha Dan Energi Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Sains, 7(2), 157-163. https://doi.org/10.26714/jps.7.2.2019.157-163

Ryan, Q. X., Frodermann, E., Heller, K., Hsu, L., Mason, A. (2016). Computer problem solving coaches for intoductory physics: Design and usability studies. Physical Review Physics Education Research, 12(1), 1-17. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.010105

Saputri, D. E., Taqwa, M. R. A., Aini, F. N., Shodiqin, M. I., Rivaldo, L. (2019). Pemahaman Konsep Mekanika: Menentukan Arah Percepatan Pendulum, Sulitkah? Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 5(1), 110-117. https://dx.doi.org/10.29303/jpft.v5i1.1134

Sardiman, A. M. (2014). Interaksimdan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali Pers.

Setiaji, B., Santoso, P. H., Nauli, H., Maharani, D. P. (2023). Statistika untuk Penelitian Pendidikan Fisika Teori dan Aplikasinya, Yogyakarta: Wawasan Ilmu.

Sukma, M. D. A., Febriani, Y., Setiaji, B. (2023). Analisis Tingkat Berbeda Multipresentasi Mahasiswa Calon Guru Fisika Pada Topik Interferensi. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 14(2), 152-160.

Taqwa, M. R. A., & Pilendia, D. (2018). Kekeliruan Memahami Konsep Gaya, Apakah Pasti Miskonsepsi? Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Integrasinya, 1(02), 1-8.

Yulianci, S., Gunawan, Doyan, A. (2017). Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(2), 146-154.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

Prasetyani, E. P., Siti Aminah Zahrotun Nisa’, & Bayu Setiaji. (2024). Perbandingan Pemahaman Konsep Fisika Dasar Berdasarkan Jalur Masuk Mahasiswa Departemen Pendidikan Fisika. Physical Sciences, Life Science and Engineering, 1(1), 12. https://doi.org/10.47134/pslse.v1i1.162

Issue

Section

Articles